Her er eg!

Bildet mitt
Prøver å formidle så lite meininger som mulig og heller fokusere på forskjellene en opplever. Forvirra gutt som har forvilla seg til Zambia for å redde verden, det ser ut til at planen om å redde verden går i vasken men dokke kan nå meg på dinna adressa: C/O mr. C. Pule Zambia Railway Limited Pension Scheme Trust, P.O. Box 80935, Kafue River Road, Kabwe, Central Province Zambia. 10101 Mobil i zambia:+260975495746 Koz

lørdag 7. november 2009

Spalten om kommunikasjon



Eg fikk nettopp dinna meldinga " hi i was asking if u can assist me with airtime any amount is ok. F"  Og eg tenker "ja det stemmer! Du har jo spørt meg om det..nei det har du ikkje" . Gikk sammen med naboen og småprata om om ting eg trodde han ville prate om men gang på gang så snakka vi rundt kvarandre, hoppa jo fra et nytt tema kver gang eg åpna munnen eg blei mindre og mindre klok på samtalen etterkvert som tida gikk. Eg sier " im going to town" han sier " so you was saying that you are going to the gym" responderer" no im just going to shoprite" svar" oh so you are not going to the gym?" eg spør " where are you going?" svar " im going over to that side"  og peiker i en retning, kjempepresist.  Det er masse artige situasjoner pga formuleringa er veldig anderledes enn i norge.

Når du spør folk om kor de bor henne eller kor de er så kan di finne på å si " somewhere that side" eller " im living this side". Eg har sjøl opplevd, over telefon, at vedkommende svarer når eg spør han " where are you?" svar"im somewhere this side" eg spør " where is that?" svar" somewhere nearby that place". Det er da ekstremtilfelle men det er moro når du først er midt oppi det.

Møtte på Fortune en morgen og han var stressa så eg spør" wy are you stressing?" han svarer " because im late" eg" For work?" han" something like that", svaret trenger vell ikkje så veldig masse forklaring, e du forseint så er du forseint til nokke spesifikt, du er sjeldent forseint til " nokke sånt". Naboer blir omtalt som , under en heilt vanlig samtale, " yes neighbour, how are you?". Venner med navn, som fortune så presist sa det når eg spurte ka han dreiv med, blir omtalt som "that guy" eller "this one" fortune sa til meg " im just saying hi to that one", han har forøvrig et navn, nelson.

1 kommentar:

  1. Er det tidligere United spiller Quinton Fortune du har møtt på? Han spiller forøvrig i Doncaster nå, så det er jo litt spesiellt viss han er i zambia.. men men..

    SvarSlett