Her er eg!

Bildet mitt
Prøver å formidle så lite meininger som mulig og heller fokusere på forskjellene en opplever. Forvirra gutt som har forvilla seg til Zambia for å redde verden, det ser ut til at planen om å redde verden går i vasken men dokke kan nå meg på dinna adressa: C/O mr. C. Pule Zambia Railway Limited Pension Scheme Trust, P.O. Box 80935, Kafue River Road, Kabwe, Central Province Zambia. 10101 Mobil i zambia:+260975495746 Koz

fredag 6. november 2009

Kirketid er kjedlig tid!

Kirka

Etter å ha lurt meg unna kirka i snart 3 mnd så var dagen kommet. På med finstasen skjorte og bukse for no skulle eg konverterast. Eg skal gjøre lidelsen like kort som Chisanga gjordet for meg, han var snill og lot meg bare være i kirka i 2 timer og det var ille nokk. Vi stakk på kamp under ettermiddagsmøtet så den klarte eg å vri meg unna. Men under den perioden eg var i kirka så kan eg trygt si at det er meir underholdende enn å gå i kirka i Norge sjøl om eg ikkje akkurat går i krika på søndager, no var no ditta vitterlig en lørdag. 2 timer med en preker som putta mikrofonen inn i munnne og tygga på den før han spytta ut ord så høgt han bare kunne så det spraka i høytalerene, innvollane mine vrengte seg i forferdelse, ikkje av ordene, men det heilt sinnsykt høge volumet som torturerte trommehinnene mine. Og i salen sitter folk med småbarn som skriker seg hese, mest sannsynligvis fordi det er  utholdende å sitte i ro så lenge men og fordi de sannsynligvis har vondt i øret. Air condition kunne vi se langt etter og, ikkje at det var et krav eller forventning. Men med svart skjorte og tjukk dongeribukse så var det klamt i hakket etterkvert.


From Ei geit en sykkel og en arbeidslaus by med navn bakwe
Thou shall not kill! Skrikehøgt volum på anlegget, en taler som spiste microfonen og vanvittig ubehagelig å høre på i 2 timer. Kirka får du billig av meg

Siden eg var gjest så måtte eg reise meg opp forann alle og bli introdusert, det førte jo selvfølgelig til en del rare blikk at en kvitt rar tynnslitt fyr var i kirka. Bøker og nyhetsbrev fikk eg og, det har eg ikkje rørt siden. Men det som var det mest spennende ved heile besøket er at presidenten for 7th day adventist church er norsk og heiter Jacob Paulsen. Etter å ha lest litt om 7th Adventist, som det virker som er stor i zambia, fant eg ut kordan de rekruterer folk. Det blir liksom som et Coop kort prinsipp. Ved å melde deg inn i kirka så får du fordeler ved å gå på 7th day adventist skoler og en skal ikkje se bort ifra at de følger Jødeprinsippet om at en blir prioritert framfor andre i jobbkø om sjefen skulle vise seg å være 7DAC medlem. Så kirkesamfunnene fester grepet om folket, gud eg elsker kirka. En kan drikke seg dritings 6 dager i uka, kjøre i fylla, være utro og det er greit så lenge du går i kirka på søndag eller lørdag, men går du glipp av kirka då, ja då smeller det!

Bilde
Tekst

No forrige lørdag fikk eg en liten overraskelse. Chisanga kom heim fra kirka og opp på rommet mitt der eg satt å spilte gitar, han fortalte meg at de hadde besøk av nokken fra kirka"nokken venner " tenkte eg. Eg tok mine forhåndsregler og spurte om eg skulle ta på meg nokke litt finere en bare shorts, det skulle eg. Traska ned i stua og ser 20 stk sitte på gulv og i sofa med unger på fanget og et sjokkerende blikk over den ka i helvete den kvite fyren gjør i ditta huset" where did you get that muzungo from?" spurte de Chanda(hostmor). Eg skjønte at ditta ikkje bare var et besøk av nokken fra kirka, som Chisanga så udramatisk sa det. Så eg spurte ka i alle dage ditta var og forklaringa var like enkel som den var banal. Siden Chanda nettopp hadde fått unge så har ikkje ho prioritert å gå i kirka og ditta har skapt bekymring blandt de hardcore kirkegjengerene, så ka e vell bedre enn en kirkeintervensjon då? For ungen var no vitterlig gammel nok til å bli tatt med i kirka. Plutselig begynner de å synge, på bemba, og eg skjønner jo bare mindre men det var fint å høre på så eg gikk i kjøleskap å henta Juicen min for å kose meg med et flott heimekor. Det skulle eg ikkje gjort. Det kom fort et blikk fra chisanga om at ditta ikkje var kjemperespektfult så eg, i frykt for å lage ei scene, satt på plass juicen igjen. Etter 30 min med prekelse om kor fantastisk gud var og om kor viktig det var å oppdra ditta barnet i ei fanatisk kristen tro slik at det kunne vokse å gro på det kristne fundamentet, og ikkje minst takke gud for heile eksistensen, så var seansen over og folk dro tilbake til kirka for meir glede. Moral er" komme ikkje du til kirka så kommer kirka til deg" en slippe faen ikkje unna uansett kor du e.


From Filmer til upload
Komme ikkje du til kirka så kommer kirka til deg...og synger(?)

2 kommentarer:

  1. Hei Bjornar!

    Plutselig fant jeg en morsom blog! :) jeg og mari sitter i Hanoi og savner deg litt! Haaper du koser deg der ute, det hoeres jo saann ut! hehe morsom lesing er det ihvertfall!
    Godt aa hoere du endelig er blitt kristen! :)
    Vi vil ha flere innlegg!

    Klem fra marit (naa haaper jeg at du ikke kjenner altfor mange mariter og marier men at du kan regne ut hvem vi er....)

    SvarSlett
  2. De sang jo jævla fint jo!

    SvarSlett