Her er eg!

Bildet mitt
Prøver å formidle så lite meininger som mulig og heller fokusere på forskjellene en opplever. Forvirra gutt som har forvilla seg til Zambia for å redde verden, det ser ut til at planen om å redde verden går i vasken men dokke kan nå meg på dinna adressa: C/O mr. C. Pule Zambia Railway Limited Pension Scheme Trust, P.O. Box 80935, Kafue River Road, Kabwe, Central Province Zambia. 10101 Mobil i zambia:+260975495746 Koz

fredag 6. november 2009

Gymtime i kaputula

 
P.E på Kaputula

Når en skal ha gym med en gjeng unger fra zambia så er det en del utfordringer en møter på og de fleste av de klare du ikkje å se på forhånd. Eg skulle vise og forklare Katt og mus leiken. Katt jager mus og blir mus tatt på av katt så blir mus katt og katt mus, for at mus skal bli trygg så må mus stille seg forrest i et hvilkensomhelst par, de er delt inn i en ring der de står to og to sammen, då blir bakerste mann til mus. Det kan være vanskelig  nokk å forklare det når du ikkje kan språket så godt, det kan og være vanskelig å forklare når de ikkje har gjort det før. Men den største utfordringa kommer fra den ubetinga respekten di har for autoriteter. De sier "yes sir" bare fordi de veit at det ikkje fører til meir forklaring, og et eventuelt slag fra lærer, de svarer meir av frykt enn av forståelse. Det byr jo mildt sagt på en del utfordringer:D


From Filmer til upload
Når eg venter på neste klasse så har det litt moro for meg sjøl, og jage barn som kvit man er artig. Legg merke til ungen på ryggen, ho har nokk ikkje sett et kvitt menneske før :P



Så når de setter igang og gjør absolutt alt feil og løper rundt som STORE spørsmålstegn og det ender opp med at musa jager katten osv alt er feil. Tankene som går gjennom hodet til en er jo ikkje akkurat så veldig reflekterte over situasjonen, og om en skal sette det i sammenheng med norsk standard. Kor vanskelig kan det være å forstå at når katten har tatt musa så skal en løpe VEKK ifra katten og ikkje IMOT den, EG FORKLARTE JO ALT FORBANNA TYDELIG OG DOKKE SA JA. Det er faktisk ganske morsomt å oppleve det der de løper rundt som hodeløse kyllinger og en lærer som kommer med frekke bemerkninger og gir ungene et dask i bakhodet som straff. Det skal og legges til at ditta blei gjort  på Kabwe Warriors trening, resultat var ikkje så mykje bedre der akkurat og der forklarte treneren det på Bemba. Det er et par sløve kniver i den skuffa der for å si det sånn.



   
Småtasser som henger rundt skolen, søte er de.


Tida som blir brukt på og forklare en liten leik er enorm men utbytte er at neste gang så husker de den og da går ting lettere, det er en første gang for alt. Eg introduserte de for soldat og røver, som er ganske lik snipp og snapp for de som kjenner det, enkelt forklart så skal soldat fange røver og omvendt alt ettersom ka eg roper. Poenget er at no tenkte eg at eg skulle gjøre forklaringa så tydelig og stegvis som mulig. Først et par som eg brukte til å vise å forklare for heile klassen, så dro eg fram 6 nye par og forklarte det og såg at de gjore det riktig slik at alle såg på. Så var det heile klassen sin tur, delt opp på to linjer en røver og en soldat, så var de no klare som egg til dinna nye leiken. Eg roper "røver!" og ingen løper, eg tenker, ka i helvete kan være så forbanna vanskelig når eg har vist og forklart det 10 ganger der alle har sett på, ka gjor eg feil. Det tok 5 forsøk til før leiken satt, men då var tida ute.




From Filmer til upload
Her har eg sykla meg vill til skolen i Kawama, hadde ikkje snøring på kor eg var. Det som er moro er at skolen var rett rundt hjørnet, det fant eg ut 5 sek etterpå :D
 

Og som en reflektert note på slutten av ditta absurd sarkastiske innlegget og til tider litt krasse. Ditta er ting som vi tar for gitt at folk kan fordi det er vi vandt med, men alle veit at det ikkje var så forbanna lett å gå første gangen heller, det tok vell gode 10 mnd for de fleste bortsett fra Bjarte som brukte 2 år. Så alt oppsumert så er det herlig opplevelse, og ungene koser seg ihel kver gang en viser de nokke nytt. Dvs at det er bare å hoste opp en enkel leik så er dagen redda.



From Filmer til upload



3 kommentarer:

  1. Strålande som alltid!! Men eg tror eg liker deg bedre uten skjegg ;-)
    Då eg sitter på jobb, har eg ikkje anledning til å se filmklippa, men gleder meg!!
    SAvner deg fortsatt!!
    Suss!!

    SvarSlett
  2. Eg såg øverste bildet og ombestemte meg. Du ser igrunn ganske kjekk ut med sjegg. Og ikkje e du så kvit og pistrete som du skal ha det til heller ;-)

    SvarSlett
  3. Gode og viktige opplevingar! :)

    SvarSlett