Her er eg!

Bildet mitt
Prøver å formidle så lite meininger som mulig og heller fokusere på forskjellene en opplever. Forvirra gutt som har forvilla seg til Zambia for å redde verden, det ser ut til at planen om å redde verden går i vasken men dokke kan nå meg på dinna adressa: C/O mr. C. Pule Zambia Railway Limited Pension Scheme Trust, P.O. Box 80935, Kafue River Road, Kabwe, Central Province Zambia. 10101 Mobil i zambia:+260975495746 Koz

fredag 6. november 2009

korrupsjon og anna kos

Då er det på tide med ei oppdatering fra det sørlig afrika.

Eg kan starte med det nyaste først og så ser vi ka eg huska på underveis.

Status etter 3 mnd i Zambia er som følger: 6 kg tynnere, bleikere enn før og pistrete hår, skulle ikkje tro det var mulig å bli bleik i afrika men det e det altså. Var det en ting eg forventa skulle fungere så var det sola men ikkje faen. Eg er blitt lurt.

Idag er det en gledens dag, nypappa har fått lønning og gikk på ellevill shopping med barn. Det resulterte i at det endelig er normal mat å oppdrive i huset, på menyen idag stod nemlig Nshima og salat, eg stod glatt over og valgte min frokostblanding. Nypappa har då siden for 2 uke sida vert uten penga og for den del bensin på bilen siden det ikkje har vert bensin å oppdrive i Kabwe, byen var tom og det var lusaka og. Selskapet som levere bensin hadde visst plutselig bestemt seg for å gi bensing til nokken andre fordi de kunne gi en bedre pris. Eg har ikkje sotte meg så masse inn i det men en trenge ikkje være einstein for å skjønne at her e det nokke alvorlig gale når heile landet avhenger av 1 (!) leverandør, snakk om akilleshel. Tror og at det var en i regjeringa som ville "cut a deal" med det eine selskapet, eg blei ikkje meir klok av det.

En av konsekvensene av å ha lite penger er at de ikkje har hatt råd til dopapir, det har igjen ført til at eg i det siste har tørka meg med avispapir, nokke som fungere temmelig bra, en må bare huske på å ta ett tørk og ikkje to. Pga den mildt sagt trange økonomiske situasjonen så eg meg nødt til å spytte inn litt penger for familien, eg ga de 200k kwacha som er ca 240 norske. Ikkje store summen men det bidro til mat på bordet. Det var jo ganske så greit, eg tror di var lei Nshima og ett egg til middag.

Når vi er inne på korrupsjon og råtne ting så er dagens sittende president Rupiah Banda, forøvrig uhyre lik Jabba the hut for de som har sett star wars. I anledning privatisering av det nasjonale teleselskapet så hyra de inn et "uavhengig" konsulentfirma til å finne det firmaet som egna seg best til å overta selskapet, ser jo veldig redelig ut på papiret men en trenge ikkje gå lenger enn til naboen for å finne ut at ting igjen er på bærtur. Firmaet som blei satt til å finne disse potensielle overtakerne hadde sønnen til presidenten på lønningslista, sjølvsagt heilt tilfeldig. Etter å komt fram til et antall potensielle firma velger då presidenten sin egen sønn til å konsultere de i valget av riktig selskap til å overta. Sønnen finner då ut at et selskap som er registrert på caymen island er det beste egna, ditta tilhørte igjen overaskende nok til presidenten. Men det stopper ikkje der. Presidenten vant valget fordi han fikk , la oss si, 500 000 stemmer fra en region der det ikkje bodde meir enn ,la oss igjen si, 150 000. Han er no under etterforskning, men det bryr han lite då de bare anker og rettsaken drar ut i 5 år, det er akkurat nokk tid til at han kan sitte som president uten problemer. Forøvrig er den gamle presidenten under en lignende rettsak.Herlige tilstander.


From Ei geit en sykkel og en arbeidslaus by med navn bakwe

bensinkø

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar