Her er eg!

Bildet mitt
Prøver å formidle så lite meininger som mulig og heller fokusere på forskjellene en opplever. Forvirra gutt som har forvilla seg til Zambia for å redde verden, det ser ut til at planen om å redde verden går i vasken men dokke kan nå meg på dinna adressa: C/O mr. C. Pule Zambia Railway Limited Pension Scheme Trust, P.O. Box 80935, Kafue River Road, Kabwe, Central Province Zambia. 10101 Mobil i zambia:+260975495746 Koz

mandag 14. september 2009

Litt av kvart

Klar for ei lita oppdatering fra syden




Livet mitt går treigt her nede då den udugelige organisasjonen min ikkje har gitt meg skola å jobbe på, det og en del andre episoder har ført til at vi har fått Teamleaderen vår fjerna fordi ho var så udugelig. Tenke seg å plassere en nerd uten sosiale antenner og evne til å sammarbeide som teamleader. Men eg regner med at eg fikser det til uka.



Forrige helg bestemte vi oss for å dra til Mazabuka for å besøke Hilde, oss er meg å Gunhild. Satt meg på bussen i kabwe og var framme i lusaka kl 10, planen var å ta bussen til Mazabuka kl 1230 og det gikk jo kjempebra når vi dro fra lusaka kl 1530 i en minibuss uten aircondition som var stappfull. Grunnen til ditta var at alle bussene til Mazabuka var fullbooka fram til 1930 og det var uaktuelt. Så då fant vi de småbussene som ikkje går før de er fulle, de har ofte folk som sitter i bussene for lure folk til å tro at den snart er full og det har vert observert de samme folka i bussen fra 7am til 19pm enkelte ganger, men vi hadde ikkje nokke valg og satte oss i bussen kl13 med beskjeden om at bussen går straks. Iløpet av de 2 timene så blir vi tilbudt alt fra speil til matematikkhefte for 2 klassinger, eg slo til på speilet(not). Om sider på veien så gikk turen ganske greit og vi var framme i Mazabuka kl 1730 der Hilde møtte oss. Vi møtte vergen til Hilde, en veldig kristen type, som fortalte oss om witchcraft for i Africa så er det sant. Eg kan liste opp forskjellige hendelser der hekser er innvolvert i Mazambuka og afrika generelt.

• Har du vondt i hodet så er det hekser som har spilt fotball med hodet ditt

• Drømmer du at har sex med nokken så er det nokk ei heks som har oppsøkt deg i drømmene

• Ei "sann" historie, som de vistnokk hadde bilde av, om en katt som hadde sex med ei dame der dama trodde det var mannen men jaggu hadde ikkje satan og heksene en finger med i spillet. Ditta foregikk i senga til paret.

• De fine svarte bilene er ikkje biler men kister på jul som satanistene kjører rundt i, gjennomgangsmelodien i alle disse historiene er at det ofte er folk som er rike som får gjennomgå. Men det er jo logisk ettersom at de har drept nokken for å bli rike. Et anna tankekors er jo at alt ditta er igjen kirka som hjernevasker de troende og driver skremselpropaganda for å holde på makta si.

• Flygende satanister..

• Sataniseter kommuniserer med pekefingere n forann øret og tommelen bak.



Lørdag (5 sept ) dro vi til en tradisjonell Tonga musikkfestival nokken timer utenfor Mazabuka, det tok litt lenger tid siden taxien vi tok kjørte offroad langt inn i bushen, uvisst om det var snarvei men han skulle bare hente nokke, møtte på en fyr med geit som ga han nokke. Taxien var forøvrig fyllt med 8stk 4 bak og 4 forann. Vel framme møtte vi Nanna som var der med hostfamilien sin. Etter en konsert og nokken øl endte vi opp hos hostbroren til nanna som bodde enda et stykke inn i bushen, kona hans skulle føde den dagen men han ville heller feste og det var det han gjor. Så da sto vi midt i bushen på en grillfest hos en vilt fremmed. Vi dro kl 1630 i håp om å vere i mazabuka før det blei mørkt det gikk ikkje som planlagt men etter masse om og men så var vi på grusveien og snart på asfalt. Føreren skulle vise seg å være av den fulle typen og det var og minibussen, så full at det sto en fyr på utsiden av bilen menst den kjørte, og den kjørte fort. Etter litt for voldsom kjøring satte eg ned foten og ga klar beskjed til føreren om at visst han ikkje roa ned så ville ikkje han få en dritt av pengane, eg burde kanskje brukt argumentet om at livet til andre sto på spill, han blei ikkje videre bli. De andre som satt på brydde seg ikkje nevneverdig før vi mindte de på at det faktisk handla om livet, først da var de enige om å stoppe. Vi hoppa av og satsa på å finne en ny taxi. Vi endte opp i en buss med lærere fra Zambia som hadde vert i zimbabwe på studietur, griseflaks. Turen heim fra festivalen skulle ta 2 timer men tok 4 timer, viktig at vi deltok på den avsluttende bønnen for de som hadde reist fra Zimbabwe.



Turen gikk heim på søndag med varm buss uten aircondition og en dehydrert kropp.



Eg har ellers funne ut av koffor Mokoka bor hos oss, det er pga witchcraft. Naboen hadde visstnokk forheksa med mareritt av diverse art fordi ho var misunnelig på mora til Mokoka fordi ho klarte seg så bra. Mora har då i all hemmelighet smugflytta fra huset slik at naboen ikkje skulle merke det. Mora har no bodd hos oss i 2 uker, eg kan fremdeles ikkje navnet hennes fordi eg har glømt å spørre om det, et spørsmål om tid før eg fornærmer ho og. Eg glømmer stadig vekk navnet til folkene eg hilser på, de har absoulutt null forståelse for at eg ikkje husker de sjøl når de tar i betraktning at eg må huske 1000 nye ansikt og de må huske navnet på den einaste kvite. Så det har blitt en del fornærmin de siste ukene.

Railways Stadium
Home of the magnificicnt Kabwe Warriors


Dagene mine går med til å trene 2 ganger om dagen med Kabwe Warriors, gå på et møte eller to for å så stikke innom å vise laget til pappa nokken nye øvelser. Møtene er stort sett uhyre inneffektive og prega av mykje prat rundt grøten, men eg fremdeles i observasjonsmodus. Så eg ser fram til å gjøre nokke som nærmer seg et fornuftig arbeid.



Ellers så har hushjelpa ferie og det har ført til at eg har masse sår på knokane mine etter å ha vaska mitt eget tøy, eg gleder meg til ho er tilbake.





Møtte på en som heite Chief Pepeto på fredagstreninga for Kabwe Warriors, han var da chief for central province. Hans jobb er å besøke landsbyane og høre på folket for så å formidle det videre til "the house of chiefs" i Lusaka, uvisst kass funksjon han egentlig har men det som er sikkert er at han har 2 koner og 25 barn. Den yngste kona holder til på "Chiefs palace" eg trodde først det var et palas men det viste seg å være en pub, så da fikk eg en pils på huset kl 10 om morgenen, en fin start på dagen.



Nypappa kræsja med en taxi forrige uke, eg var heldig å blei dratt inn i det som meklingsmann. Begge to hadde rygga på hovedveien og begge hadde tydeligvis fulgt trafikkleglane, sjøl om eg er usikker på om nokken i det heile tatt kan de i heile Zambia. Verken politi eller forsikringsselskap blei innvolvert og reperasjon av skadene kom på 120k for pappa og 60 k for taxien. Ikkje akkurat en ublu pris for nokken solide bulker.



Pappa trodde og at vi ikkje hadde kuer i norge siden været var så kaldt, han trodde vi bare hadde reinsdyr. Eg sprakk i latter når han sa det. Han vekte meg kl 630 i si knallgule chelsea trøye og begynte å mase om den forbanna klubben sin, eg trodde eg skulle klikke. Vittig type, tynn er han og.





Skulle på et møte kl 14, møtelederen kom kl16. Samme dag var internett nede i heile kabwe, alle internettcafene har samme leverandør, veldig praktisk.



Eg har og erfart at bakgården er det nye toalettet då både seebo og chanda bæsjer og tisser når det måtte passe seg og kor det måtte passe seg, ka e vell meir naturlig å bæsje rett forann inngangsdøra?







Når klokka nærmer seg 16 er gata full av landsbyboere som prøver å gjøre et levebrød av det de dyrker.




Å handle i kabwe er jo så og si umulig då det ikkje finst en butikk som har et bestemt vareutvalg. En gjennomsnittsbutikk i kabwe selger: sykkel, maismel, dressbukser, brennecder, vaskemaskin, musikkanlegg(helst med kassetspiller) og prikken over ien er en Sega Drive 16bit, den fikk eg usaklig lyst på.



Eg har fått nytt mygnett og ser fram til ei natt uten den forbanna irriterende myggen som vekke meg

Fred ut !

Snk

2 kommentarer:

  1. Ser det for meg når du ga taxisjåføren beskjed om at det var liv på spill! hehe

    flott lesing

    SvarSlett
  2. Eg gjentar gjerne meg sjøl, strålende lesing!! :-)
    Håper ting snart begynner å skje!
    Men liker ikkje at du farter rundt i skogane! Kan bli spist av løver eller pygmeer, eller andre skumle ting!!
    Suss ;-)

    SvarSlett