Her er eg!

Bildet mitt
Prøver å formidle så lite meininger som mulig og heller fokusere på forskjellene en opplever. Forvirra gutt som har forvilla seg til Zambia for å redde verden, det ser ut til at planen om å redde verden går i vasken men dokke kan nå meg på dinna adressa: C/O mr. C. Pule Zambia Railway Limited Pension Scheme Trust, P.O. Box 80935, Kafue River Road, Kabwe, Central Province Zambia. 10101 Mobil i zambia:+260975495746 Koz

søndag 6. september 2009

Div kabwe

Oppdatering (no med avsnitt)!

Tar for meg ei ukentlig oppdatering med de høydepunktene og nedturene det måtte inneholde.

Her kommer ikkje ting i kronologisk rekkefølge bare så det er sagt.

For nokken uker siden så storma "pappa" inn på rommet mitt om morningen, nokke han ofte gjør og spesielt visst chelsea har vunne en kamp dagen før, det suge hardt då han er den mest irriterande chelseafansen eg har møtt. Men det var ikkje Chelsea det handla om dinna morningen det var nemlig den nette sum av 100 000kwacha som han trengte, og koffor det? Joda han var blakk og hadde ikkje et rødt øre, måtte gå til jobben den dagen :( Så eg ga han pengene og regner forsåvidt ikkje med å se nokke til de igjen. Og måtte gud forby at chelsea vinner serien slik at "pappa" får rett.

Fortune som er broren til "pappa" glømte eg å introdusere forrige gang, såg sitt snitt og kom inn på rommet 3 min etterpå og spørte om 1500 kwacha. Nokk en gang er det måten de formulerer seg på som gjør ting litt rart, for han spør slik " im asking for the 1500kwa" som at han har spurt meg om det før eller som han ikkje finner de, det er jo ingen av delane men eg tenker, trøtt som eg er, "jaja , siden du har spørt så får du vell ta de pengene du har spørt om då"

Han er forøvrig en flitig student som bruker heile ferien sin til å lese bøkene fra kap 1 til 54, såkalt bokworm. Han spiller fotball på laget til "pappa" og ofte uten sko, og det fører til en del blå tær. Så det hender han "spør" om å få låne skona mine. Han har eksamen i slutten av desember, nokke vi i norge ser på som god tid, men han har av en merkelig grunn uhyre dårlig tid. Legger seg kl 20 står opp igjen 2130 eller 22 for å studere litt fram til han igjen legger seg rundt 1 på natta, veldig merkelig rytme på den gutten. Han står så opp igjen kl 6 for å pusse skona sine, stryke ei bokse eller ei skjorte slik at han kan se bra ut på biblioteket. Tar seg gjerne en tur til Lusaka for å kopiere nokken viktig papirer sånn at når eksamen kommer så blir han ikkje overraska. Han veit heller ikkje navnet på "mamma" og omtala ho som "my brothers wife". Men for all del en fin fyr. Og møter stadig vekk nye damer men vil ikkje at eg skal si det til de andre i huset.

Naboen er utrolig glad i å spille høg kristen musikk fra 6 am til langt på dag fra lørdag til søndag, eg kan snart alle sangene, det er heilt jævlig. For i Zambia så er det om å gjøre å sprenge høytalerene og spille så høg musikk at det ikkje går an å snakke, det gjelder også når du er på pub å ser kamp.Får tinitus av heile greia..

En liten kuriositet om Kabwe Warriors er at når de vant 1 div for nokken år tilbake så vant de og alle cupene i zambia, det er en bragd ingen andre har gjort etter de. Det som var spesielt dinna gangen var nemlig at presidenten/diktatoren trumfa gjennom med sitatet "eg bryr meg ikkje om de (ZESCO) har vunnet serien, Warriors skal representere Zambia kontinentalt(afrikansk champions league)" hans ord er som kjent lov så då gikk det som det måtte gå. Kjempedemokrati og han viser kjemperespekt for ligasystemet, flott rollemodell.

Ellers så foregår ikkje treningene til Warriors uten dramatikk, det er mangen barn som løper rundt under treningene og henter baller til oss og hjelper generelt til, nokke vasker klær og nokken lager kvalme. Dinna gangen var det et tvillingpar og storebroren som lagde kvalme, minner mistenkelig om en viss brødretrio som bodde i jacob sandeveg, bortsett fra at disse har solt seg litt meir. De fikk det for seg at det var lurt å pisse på klærne til en liten gutt på knappe 7 år som var bak stadion og trente, treneren fikk greie på det og da blei det lynsjestemning på tribuna og nokken ørefiker fra treneren min. Så fikk di vaskepulver og vaska klærna til gutten, happy ending.

Ellers så hørte eg på radioen idag ( det blir igår) at ei dame som var mor til 4 barn hadde blitt drept av ektemannen sin fordi...hold fast! Ho hadde endra sivilstatus på Facebook til Singel.(Y)

Ukens høydepunkt er udiskutabelt middagen på fredag, då holdt det på å klikke for meg. Som nevnt før så ser de alltid på tv når de spiser, men dinna gangen så var det en amerikansk-uberkristen-hyllestkonsert til 911 ofrene med bare blåøyde skinnehellige sangere som sang direkte fra bibelen. Men ikkje nokk med det! Alle kunne sangene utenatt så de satt der å nynna i kor, til min hittil litt for konsentrerte kristne opplevelse. Glad var eg når eg fant ut at eg slapp å gå i kirka på lørdag, ja gud hadde ikkje glømt meg tross min hedenske tro...

Eg lagde middag med "mamma" forrige dagen, fisk forøvrig. Då eg begynte å leike med kokande olje og lata som eg skulle drikke det, for heile armen min var forøvrig full av steikeolje som spruta på meg. Då forteller ho meg om ungen til svigerinna hennes som døde pga en kopp med kokende vann som den drakk og fikk helt over heile overkroppen, store brannskader innvendig og utvendig. De kjørte ungen til et barnesjukehus, som ifølge ryktene dreiv med satanisme, der skulle ungen få den rette medisinske hjelpa. Men slik gikk det ikkje, eg fikk ikkje heilt med meg detaljene og følte et visst ubehag om å spørre igjen, "legene" konsentrerte seg bare om de ytre skadene og eg tror det var nokke feilbehandling i bildet og. Ditta skjønte jo svigerinna og fikk flytta ungen til et anna sjukehus, det tragiske er at ungen døde mens de venta på transport.


Fra trist skjebne til morsom skjebne, så døde den forrige nabohunden av underernæring fordi de ga hunden Nshima og kylling heile tida, de har no lært og gir den bare kylling, vell og merke frityrstekt. De har en puddel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar