Her er eg!

Bildet mitt
Prøver å formidle så lite meininger som mulig og heller fokusere på forskjellene en opplever. Forvirra gutt som har forvilla seg til Zambia for å redde verden, det ser ut til at planen om å redde verden går i vasken men dokke kan nå meg på dinna adressa: C/O mr. C. Pule Zambia Railway Limited Pension Scheme Trust, P.O. Box 80935, Kafue River Road, Kabwe, Central Province Zambia. 10101 Mobil i zambia:+260975495746 Koz

tirsdag 25. august 2009

Oppdatering

Det er klar for en liten oppdatering på ka som skjer i Kabwe. Idag har eg hatt mi første trening på 4 mnd der eg faktisk kan delta skikkelig. Det var med Kabwe Warriors som er et Premier League lag i kabwe, de har en tendens til å kopiere alt fra England, uvisst koffor. Det var heilt jævlig slitsomt siden de hadde ei fysisk økt på keeperene, eg var ned i kjelleren. Eg skal ikkje spekulere i nivået etter bare ei trening, men eg vil tippe at det ligger på et godt 2 div nivå. Godt å komme igang vertfall.

Ellers så har vi et slangeproblem i bakgården, det blei drept 2 slanga igår. Den lengste på 1,5 m :D, det er fremdeles en stoooor igjen og den håper eg får sett og tatt bilder av. Så no har ungene nesten forbud mot å leike ute, då de kan bli spist av slanger.

Dinna helga blei det arrangert ei relativt stor turnering for U12,U14 og U17 gutter og jenter. Her fikk eg då et greit innblikk på kor dårlig det går an å organisere ei turnering. Forann kver kamp tok det minst 10 min med diskusjon om kem som var for gammel og om kem som hadde spilt for to lag under turneringa. Med andre ord lite effektivt, men eg gidder ikkje å greie ut i det lange og breie om det. Eg kan påpeike at rollemodelbegrepet ikkje er spesielt lagt vekt på, då trenerene ikkje eige moral eller god sportsånd. Det gjelder selvfølgelig ikkje for alle men for en god del. Etter en kamp med U12 gutter så skulle treneren til det tapende laget banke dommeren, her sender vi en god signaleffekt (Y).

Eg fikk jo den æren av å dømme en jentekamp sånn heilt på sparket, siden eg var kvit og fra SCORE så var det jo en selvfølge at eg kunne gjøre det, og det var forsåvidt greit. Men då eg spør turneringsansvarlig om det er nokken spesielle regler eg må forholde meg til måtte eg trekke pusten litt. For i Afrika generelt så svarer de bekreftende på ting du spør om, og det gir ofte ikkje meining i det heile tatt. Så eg spør : Det vell ikkje nokken spesielle reglere eg må ta hensyn til? Svar: Ja. Eg spør igjen: E det bare heilt vanlige regler eller er det nokken spesielle regler? Svar:Ja. Etter litt fram og tilbake i samme duren så ga eg opp og skjønte at det var heilt vanlig, i den grad det går an her nede. Er og viktig å få med seg at treneren på det eine jentelaget hadde gitt keeperen på den andre laget lov til å spille i en kamp for et anna lag tidlgere på dagen. Så da sto de der i 10 min å krangla om det, før eg braut igjennom all Bemba-mumlinga og fikk starta kampen. Kampen gikk greit for seg og det blei 0-0.

Andre ting som er moro å oppleve kan være når en vakt går av skift og setter seg på minibussen med nokke som ligner en AK47 . Det var då verdens mest naturlige ting og henge hatten sin oppå munningen som peika rett opp i taket, rett ved siden av meg. Eg går utifra at sikringa var på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar